tirsdag den 23. september 2014

Lys af bivoks

Bier, honning og bivoks


Vi har i vores gruppe besluttet at skrive og eksperimenterer med biavl , honning og voks.
Vi har valgt den bæredygtige tilgang
Vi vil komme meget mere ind på didaktik og målgruppe, når vi har samlet vores fælles opgave. I øjeblikket er vi bare flittige med at læse og skrive om vores forløb

Som en del af opgaven har vi besluttet at lave Bivoks lys

Først lidt om voks:



Voks er biernes bolig, det er der de bor, formerer sig og udvikler deres honning. Dronning bien går fra celle til celle og ligger et æg af gangen. Voks er et fascinerende produkt, som de ældre bier producerer fra det som kaldes  voks spejlet og som er 4 kirtler på maven. En ca. 18 dags gammel  bi fanger dråben med bagbenene og føre det op til munden, hvor det bliver blandet med enzymer som fremstiller det papiragtige skæl. Det tager 4 min at udvikle et skæl og der skal 100.000 skæl til en ramme.  Bierne bygger deres celler op med skællet. Byggeriet er omhyggeligt og der bliver lagt tavlegader som er gennemgange mellem tavlerne som er netop  er så brede at to bier kan passerer hinanden. Bierne bygger deres celler efter deres egen størrelser, men biavlerne snyder dem ved at sætte nogle påbegyndte celler op, som de så bare bygger videre på. Voksen reagerer på varme og er indtil 25 grader fast og krystallerne ligger parallelt. Disse krystaller ligger nu mere og mere tværs som varmen stiger og over 61 grader ligger de i uorden og voksen er flydende. Biernes celler er som udgangspunkt runde, men de varmer dem op til ca. 35 grader, hvorefter cellevæggene smelter sammen og den karakteristiske  sekskant formes.  Denne facon skabes på sammen måde som når to sæbebobler mødes og de runde sider bliver kantede. Kanten på de sekskantede beholdere bliver bygget særlig kraftige fordi det er her cellerne er udsat for det største slidtage.  Man har sagt at de sekskantede former er ideale til at opbevare størst mulig produkt på mindst plads. En fin video med billeder og fortælling findes på: http://www.moesbi.dk/index.php/videoer-om-bier/biens-anatomi/voks-hvordan-laves-det-og-hvad-bruges-det-til

Jeg er fundet flere opskrifter, men har desværre ingen muligheder for at skaffe eksotiske  produkter som kokosnøddeolie eller palmeolie og bruger derfor kun ren bivoks.
Bivoks skæres i små stykker og jeg købte ca. 300 gr. til 30 kr. på det lokal marked, men jeg har også en plade bikube liggende som jeg vil bearbejde senere. Jeg har også fået fat i en flaske dufte olie og valgte lavander. Jeg tror den vil gå godt med den søde honning duft.  Jeg havde ingen væge og fandt noget 100% bomulds garn, som jeg forsigtig dyppede i den smeltede voks.
Det er fornuftigt at vælge sine redskaber med forståelsen for at de nok aldrig bliver helt fri fra voks. Skålen med voks stilles i et vandbad med kogende vand.  Hvis du som jeg ikke har en høj skål er det en god idé at lade være med at fylde for meget, så at vandet ikke sprøjter op i skålen. Jeg lod mit voks smelte helt og blive godt varmt. Nogle opskrifter bruger en temperatur måler, men det tror jeg ikke er nødvendig. 
Vægen skal fikses fast i bundet og holdes fint på plads som vist på billedet. Jeg brugte nogle stickers jeg havde ved hånden til at holde det hele stabilt.
Når den glohede voks er klar hældes den forsigtig i glassene, som ikke skal fyldes helt op.  Der er selvfølgelig stor mulighed for at forsøge sig med forskellige beholdere og også dekorerer dem kreativt.










Ingen kommentarer:

Send en kommentar